Богодухівська міська рада

Харківська область

Увага! Організація безпечного харчування дітей у закладах освіти

Дата: 26.08.2023 11:20
Кількість переглядів: 101

Фото без описуВ умовах воєнного стану перед територіальними громадами постає чимало викликів. І один з них – організація харчування в закладах освіти. На сьогодні освітній процес планується проводити в режимі онлайн, тому про харчування в закладах освіти  не йдеться, але ми дуже сподіваємось, що ситуація зміниться на краще та діти будуть здобувати освіту за партами у класах. Тоді постане питання  із чого розпочати організацію харчування в закладах освіти. 

Закупівля продуктів харчування для навчальних закладів справа дуже серйозна, адже від якості придбаних товарів залежить здоров’я дітей. При проведенні тендерних процедур замовник має дотримуватися вимог Закону «Про публічні закупівлі»,  перш за все потрібно визначитись з переліком вимог до постачальника. Згідно з ч. 1 ст. 16 Закону «Про публічні закупівлі» замовник вимагає від учасників подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Основними з таких критеріїв є наявність у постачальника експлуатаційного дозволу та/або державної реєстрації потужності оператора ринку, впровадження системи НАССР.

Богодухівське районне управління Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області доводить до відома керівників і працівників, які будуть задіяні в організації харчування в закладах освіти, що відповідно до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» наявність експлуатаційного дозволу та /або державної реєстрації потужності оператора ринку є обов’язковою.

Експлуатаційний дозвіл  документ дозвільного характеру, що видається територіальним органом компетентного органу операторові ринку за результатами інспектування його потужності та посвідчує право оператора ринку здійснювати визначену цим Законом діяльність з виробництва та/або зберігання харчових продуктів тваринного походження.

Експлуатаційний дозвіл отримують оператори ринку, що провадять діяльність, пов’язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження.

Державній реєстрації підлягають потужності з виробництва та/або обігу харчових продуктів, на які не вимагається отримання експлуатаційного дозволу.

Не підлягає державній реєстрації як окрема потужність транспортний засіб, що використовується оператором ринку у зв’язку з експлуатацією іншої належної йому зареєстрованої потужності або потужності, на яку видано експлуатаційний дозвіл. Транспортні засоби, що використовуються оператором ринку виключно для перевезення харчових продуктів, яке не пов’язане з експлуатацією належної йому зареєстрованої потужності або потужності, на яку видано експлуатаційний дозвіл, підлягають кумулятивній державній реєстрації, для якої подається одна заява (незалежно від кількості відповідних транспортних засобів) та за результатами якої присвоюється один особистий реєстраційний номер. Транспортний засіб, що використовується як потужність з реалізації харчових продуктів кінцевим споживачам, підлягає державній реєстрації як окрема потужність.

Державна реєстрація потужностей здійснюється компетентним органом шляхом внесення відповідної інформації до реєстру на безоплатній основі. Потужностям у реєстрі присвоюється особистий реєстраційний номер.

Відповідно до статей 20, 21 Закону України від 23.12.1997 №771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» (зі змінами), Вимог  щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР), затверджених наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 01.10.2012 №590 (зі змінами),
 з 20 вересня 2019 року всі українські підприємства харчової галузі, зокрема і заклади освіти, які надають послуги з харчування, а також постачальники та перевізники харчових продуктів мали впровадити систему управління безпечністю харчування НАССР.

НACCP – Hazard Analysis Critical Control Points – система аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках – міжнародно визнаний метод виявлення та управління ризиками, пов’язаними із безпечністю харчових продуктів. Це система управління, в якій безпечність харчових продуктів досягається шляхом аналізу та контролю небезпечних факторів біологічного, хімічного та фізичного походження починаючи від сировини до обігу та споживання готової продукції.

Введення НАССР необхідне для зниження ризиків, які пов’язані з харчовими отруєннями споживачів, для удосконалення харчових продуктів та процесів їх виробництва, а не тільки для дотримання вимог законодавства.

НАССР – це організація процесів так, щоб обладнання працювало правильно, а приміщення не становило загрози безпечності харчових продуктів. Не достатньо розробити документацію, бо це є допомога для правильної організації процесів. Потрібно налагодити процеси таким чином, щоб їх описати, і надати докази того, що ці процеси дозволяють випустити безпечну продукцію. Розроблення документів без підкріплення лабораторними дослідженнями чи контрольними заходами, спрямованими на процес – є лише ілюзією впровадження системи НАССР.

Впровадження системи НАССР потрібно розпочинати з аналізу виробничих і допоміжних потоків. Їх необхідно організувати таким чином, щоб уникнути перехресного забруднення (забруднення харчових продуктів хімічними, біологічними чи фізичними  небезпечними факторами через повітря, воду, людей, інші харчові продукти, допоміжні матеріали для переробки, предмети та матеріали, що контактують з харчовими продуктами). Поточність виробничих процесів організовують так, щоб забезпечити їх фізичне розділення або розділення в часі. Фізичне розділення виробничих процесів вимагає належної інфраструктури. Розділення виробничих процесів у часі вимагає дисципліни персоналу та опис процесів. Уникнення перехресного забруднення  – комбінація розділення потоків, які можуть негативно впливати на безпечність продукції фізично та в часі.

Якщо дотримуватися принципів системи НАССР, то діти споживатимуть безпечну їжу та будуть здоровими.

Статтею 65 Закону України №2042 «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин», який набрав чинності з 04.04.2018 року, передбачена відповідальність за порушення вимог законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів, а саме:

  • порушення встановлених законодавством гігієнічних вимог до виробництва та/або обігу харчових продуктів або кормів, якщо це створює загрозу для життя та/або здоров’я людини або тварини, тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі десяти мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб-підприємців у розмірі шести мінімальних заробітних плат;

  • виробництво та/або обіг харчових продуктів або кормів з використанням незареєстрованої потужності, якщо обов’язковість її державної реєстрації встановлена законом,  тягнуть за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі двадцяти мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб-підприємців у розмірі одинадцяти мінімальних заробітних плат;

  • виробництво, зберігання харчових продуктів або кормів без отримання експлуатаційного дозволу на відповідну потужність, якщо обов’язковість його отримання встановлена законом, тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі тридцяти мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб-підприємців у розмірі двадцяти мінімальних заробітних плат;

  • невиконання визначеного законом обов’язку щодо впровадження на потужностях постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР), тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі тридцяти мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб-підприємців у розмірі п’ятнадцяти мінімальних заробітних плат.

 

       Безпечне та якісне харчування дітей у закладах освіти є одним із важливих аспектів дитячого здоров’я і важливою умовою зростання здорової нації, однією із запорук майбутнього нашої держави. 

Організація безпечного харчування дітей у закладах освіти належить до пріоритетних завдань місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь